Zakelijke internet modellen

Wat is jouw zakelijk (internet) model? 


Ik hoor regelmatig van mensen dat het internet de traditionele manier van zakendoen volledig omgegooid heeft.
Vanuit technisch standpunt zijn er inderdaad innovatieve technologieën en technieken die nieuwe mogelijkheden bieden.
Of dit alles echt de manier van zaken doen, ttz de zakelijke modellen, zodanig vernieuwd heeft, is minder evident.

Het is in elk geval goed dat er nagedacht wordt over zakelijke modellen en dat ondernemers hun eigen zakelijk model in vraag stellen.

Een zakelijk model is de methode van zaken doen waarbij een bedrijf omzet en opbrengst kan realiseren.
Het zakelijke model legt uit HOE een bedrijf geld verdient. 


Business Model


Sommige zakelijke modellen zijn zeer simpel.
Een onderneming produceert een product.
De onderneming verkoopt dit aan de gebruiker.
Als alles goed gaat zal de opbrengst hoger zijn dan de kosten en maakt de opbrengst winst.

Andere zakelijke modellen kunnen er uitzien als een ingewikkeld 3D-net.

Internet 'e-commerce' geeft bestaande zakelijke modellen vaak nieuwe mogelijkheden en men kan veel sneller en beter gecontrolleerd nieuwe zakelijke modellen testen. Dat is zeker.

Veilingen als voorbeeld

Veilingen zijn een perfect voorbeeld.
Veilingen zijn al duizenden jaren oud en worden wereldwijd gebruikt voor het bepalen van prijzen van groenten, vlees, vis, maar ook bijvoorbeeld edelmetalen en kunst.
Het internet heeft dit zakelijke model een nieuw elan gegeven en razend populair gemaakt voor een zeer grote waaier aan producten en diensten.

Zakelijke modellen worden op veel verschillende manier beschreven in tal van publicaties.

Dit is een poging om een bevattelijk en begrijpelijk overzicht te geven van de meest voorkomende zakelijke internet modellen.
Omdat ik zelf het steeds weer een leuke uitdaging vind om voor een specifieke business een nieuw, uniek zakelijk model te ontwerpen, begrijp je dat dit overzicht absoluut niet 'definitief' noch 'volledig' is.

De 'fundamentale categorieën van zakelijke internet modellen': 


  • Abonnement
  • Adverteren
  • Fabrikant
  • Filiaal
  • Gemeenschap
  • Handelaar
  • Infomediair
  • Makelarij
  • Verbruik


Deze modellen worden op tal van manieren toegepast en bovendien worden vaak verschillende modellen gecombineerd als onderdeel van een complete internet strategie.
Vaak zal men interessante inhoud (content, informatie, nieuws) uit 'infomediair' combineren met gemeenschap (een portaalsite, een community), en een 'abonnement' (subscription) voor diepgaandere info en advertenties.

Zakelijke modellen, zakelijke methodes, zijn een vorm van Intellectuele Eigendom.
In de USA kunnen deze onder bepaalde criteria zelfs een patent krijgen.

Abonnement

Model:

Gebruikers worden periodiek een bepaald bedrag aangerekend voor een dienst.
Voorbeelden:
Om toegang te hebben tot de uitgebreide artikelen van bepaalde kranten online, dien je een abonnement te nemen.
Om te kunnen luisteren naar muziek, dien je een abonnement te hebben.
Om toegang te hebben tot een bepaald leden netwerk, dien je een abonnement te betalen.

Afgeleide zakelijke modellen:


Inhoudelijke diensten:

Bieden tekst, audio of video inhoud aan gebruikers die een abonnement nemen. De Tijd, Spotify, listen.com, netflix, ...

Persoon-Persoon-netwerk diensten: 

Abonnement voor de distributie van gebruikersinformatie, zoals ledeninformatie over hun cv, of hun dating profiel. Linkedin, rendez-vous,  twoo, ...

Vertrouwensdiensten:

Allerhande verenigingen, keurmerken, waarbij een strenge gedragscode wordt onderschreven, waarbij controle gebeurd op de naleving en waarvoor een abonnement betaald wordt om het 'keurmerk' te mogen dragen. Q-for, certus, meritus, ...

Internet Services Providers 

Bieden voor een bepaald abonnement connectiviteit en bijhorende diensten. Telenet, Belgacom, Mobistar, ...

Adverteren

Model:

Het model voor webadverteren is een uitbreiding van het traditionele media averteerders 'broadcast' model.
De broadcaster, in dit geval een website, biedt inhoud. Dit kan gratis zijn of betalend.
De broadcaster, in dit geval een website, biedt vaak ook nuttige internetdiensten, zoals e-mail, IM, blogs, ... . Dit kan gratis zijn of betalend.
Op de pagina worden advertenties getoond, vaak in verschillende vormen en formaten. Het kan zijn dat deze advertenties de enige vorm van inkomsten zijn of de belangrijkste vorm van inkomsten zijn voor de 'broadcaster'.
De broadcaster kan zelf inhoud creeëren of kan gewoon inhoud distribueren dat hij ergens anders haalt.
Het advertentiemodel werkt het beste wanneer er een hoog volume van doelgericht  'kijk-verkeer' is.

Afgeleide zakelijke modellen: 


Portaal:

Gewoonlijk opgebouwd rond een zoekmachine die een bepaald type inhoud kan leveren.
Een hoog volume aan bezoekers maakt adverteren winstgevend en laat toe verdere diversificatie van de diensten aan te beiden.
Een aan de gebruiker gepersonaliseerde portaal interface laat toe nog specifieker, doelgerichter inhoud weer te geven waardoor de ervaring voor de gebruiker nog waardevoller kan zijn.
Voorbeelden: yahoo, google, bing, ...

Zoekertjes: 

De zoekertjes secties in de kranten zijn al decenia lang zeer interessant als zakelijk model. Hier kan men items posten over producten of diensten die men wil verkopen of kopen, verhuren of huren.
De website vraagt vaak een bijdrage aan de plaatser van het zoekertje, al zijn er ook die een abonnement vragen.
Voorbeelden: alibaba, kapaza, craigslist, ...

Gebruikersregistratie: 

Vaak inhoud gebasseerde website's waar gebruikers wel gratis de inhoud kunnen consumeren, maar hiervoor eerst gratis moeten registreren en demografische informatie verstrekken.
Registratie maakt het dan mogelijk om veel gerichter te adverteren en de potentiële waarde beter te berekenen naar de adverteerder.
Voorbeelden: igoogle, bookrix, ...

Zoekterm gebasseerde betaalde plaatsing 

Wanneer een gebruiker zoekt in de zoekmachine naar een bepaalde term, worden advertenties getoond die gerelateerd zijn met deze zoekterm.
Voorbeelden: Overture, Google,

Contextueel adverteren / Gedrag Marketing 

Gratis software gecombineerd met advertenties die weergegeven worden bij gebruik van de software, ook 'adware' genoemd.

Content-Targeted Advertising -- pioneered by Google.

Het verhoogt de precisie van de advertenties die getoond worden op een pagina doordat google de inhoud van de pagina interpreteert en relevante advertenties toont naar de inhoud.

Intromercials

Geanimeerde advertenties die het hele scherm innemen aan de ingang van informatie, voor de gebruiker de informatie bereikt.
Voorbeelden: trendstop, datanews, ...

Ultramercials 

Idem zoals hierboven, alleen staan deze niet aan de ingang van de website, maar wel van zodra je naar een bepaald stuk inhoud wenst te gaan.

Fabrikant: 

Model:

Dit wordt ook wel het 'rechtstreekse model' genoemd. Het gaat uit van de kracht van het intenet om een fabrikant toe te staan om de eindgebruiker, de eindklant, rechtstreeks te bereiken en hierdoor het distributiekanaal te verkorten.
Het model kan gebasseerd zijn op efficiëntie, snelheid, betere klantenservice, ...
Voorbeelden: dell, apple, ...

Afgeleide zakelijke modellen: 


Aankoop 

De verkoop an een product waarbij de eigendomsrechten overgaan van de verkoper naar de koper.

Lease

In ruil voor een 'huurbedrag' krijgt de gebruiker het recht om het product te gebruiken onder specifieke voorwaarden in een overeenkomst.
Bij lease is soms een recht van aankoop voor een bepaalde restwaarde op het einde van de overeenkomst.
Bij zuivere huur is dit neit zo.

Licentie 

De gebruiksrechten worden gegeven aan de koper, volgens een overeenkomst, maar de eigendom blijft bij de maker. Bijvoorbeeld bij software.

Filiaal / Affiliatie

Model:

Op je eigen site ofwel een link aanbieden naar de producten of diensten van een andere website.
Ofwel op je eigen site via bepaalde technologie die website inhoud van een andere partij integreren en promoten/verkopen.
Wanneer een 'affiliate' geen verkoop genereert, kost het de handelaar niets.
Dit model is zeer goed geschikt voor het internet, wat z'n populariteit verklaart.
Het komt in tal van variaties.

Voorbeelden: weekendesk, amazon, vonix, ....

Gemeenschap

Model:

De leefbaarheid van 'community model' is gebaseerd op gebruikersloyaliteit.
Gebruikers investeren veel tijd en emoties in deze gemeenschap.
Opbrengst kan gegenereerd worden uit 'expert status' die leden verkrijgen en daardoor hun diensten kunnen verkopen, of door bepaalde opleidingen te verstrekken.
Vaak wordt dit gecombineerd met advertising modellen en abonnementen voor premium diensten.

Afgeleide zakelijke modellen: 


Open Source 

Software samen ontwikkeld in en wereldwijde gemeenschap van programmeurs die de code openlijk delen.
In plaats van deze in licentie te geven voor een vergoeding, halen ze hun inkomsten van gerelateerde diensten zoals integratie, ondersteuning, opleiding, enz

Open Content 

Inhoud ontwikkeld door een gemeenschap van vrijwillters, bvb Wikipedia

Social Networking Services

Website's die individuen de mogelijkheid geven om met andere te connecteren op basis van gemeenschappelijke interesses.

Handelaar

Model:

Groothandelaars en retailers van producten en goederen.
Tussenpersoon in de handel in goederen en diensten tussen eindgebruiker en fabrikant.
Vaak vele producten van vele leveranciers in één zaak aangeboden.

Afgeleide zakelijke modellen: 


Virtual Merchant --or e-tailer, 

Retail handelaar die enkel op het internet actief is.
Voorbeelden: vonix, coolblue, pixmania

Catalog Merchant 

Mail-order met een web-cataloog. Combineert traditionele catalogus in papier op de post met internet e-commerce website en telefonische bestellingen.
Voorbeelden: Neckermann, Colishop, 3 Suisses

Click and Mortar

Traditionele winkelketens (brick and mortar) met fysieke vestigingen overal in het land, die ook een e-commerce website hebben.
Voorbeelden:  Fnac, Brantano, Vandenborre

Bit Vendor 

Een handelaar die uitsluitend digitale producten en diensten in z'n puurste vorm verkoopt.
Voorbeelden: Apple  iTunes Music Store, google play, Xbox gold, ...

Infomediair

Model

Informatie is waardevol. Vooral data over consumenten en bedrijven en hun gewoonten.
Ook data over producten en hun producten kunnen waardevol zijn voor potentiële kopers.
Ook informatie over welke producten rating consumenten geven zijn zeer waardevol voor andere consumenten.

Voorbeelden: 

zoover, tripadvisor, ...
foursquare, yelp, ...

Makelarij

Model:


Makelaars zijn markt-makers.
Ze brengen kopers en verkopers samen en faciliteren de transacties.
Ze spelen een grote rol in zowel de business-to-business (B2B), business-to-consumer (B2C), en consumer-to-consumer (C2C) markten.
Gebruikelijk rekent een makelaar een bepaalde fee of commissie voor elke transactie die deze mogelijk maakt.
De formule voor deze commissie kan sterk afhankelijk zijn van de bedragen waar het over gaat, van de moeilijheidsgraad, van de investering de de broker zelf moet doen, ...

Afgeleide zakelijke modellen: 


Marketplace Exchange 

Biedt een volle reeks aan diensten die het transactie proces omslaan, van marketonderzoek tot onderhandelen en transactie.
Voorbeelden: Orbitz, ChemConnect

Koop/Verkoop 

Voorbeelden: CarsDirect, Respond.com

Kopergedreven Makelarij

Bvb het in de USA gepatenteerde "name-your-price" model van Priceline.com.
De prospectieve koper geeft een bindende prijs aan de makelaar voor een specifiek product, en wanneer de makelaar dit product voor deze prijs kan leveren, is de koper verplicht voor de eerder opgegeven prijs af te nemen, binnen een bepaald tijdskader.

Veilingsmakelaar: 

Als tussenpersoon organiseert deze partij veilingen voor verkopers en kopers.
Voorbeeld: ebay

Transactie Makelaar 

Biedt een betalingssysteem aan voor kopers en verkopers
Voorbeelden: Ogone, PayPal,

Verbruik

Model:

Je betaalt voor het 'nut' van het gebruik volgens verbruik.
In tegenstelling tot abonnementen wordt enkel volgens echt gebruik/verbruik betaald.
Dit verbruik kan worden gemeten en verrekend.

Voorbeelden: 


In de traditionele wereld kennen we dit van bvb elektriciteit, water, telefonie, ...
Op het internet werken sommige ISP's op deze manier, voor de hoeveelheid bandbreedte die je verbruikt, betaal je volgens verbruik.
Andere gekende voorbeelden zijn: dropbox, waar je betaalt voor verbruikte opslag capaciteit.

Interesse om je zaak te doen groeien? 

Laat ons dan eens praten over jouw zaak.
Laat ons dan samen zitten en jouw dromen voor de toekosmt bespreken.
Laat ons dan samen jouw toekomst een nog betere maken.

Bel me: +32 497 573 670
E-mail: tom@tomcommeine.com

ShareThis